Arrangera events

  • Guide: Arrangera events
    Guide: Arrangera events
  • Arrangera events

    Ett event, evenemang eller arrangemang, är en social tillställning som oftast är till för att samla människor eller visa upp något.

    Events kan skapa förändring genom att människor får träffas för ett gemensamt intresse eller upptäcka något nytt.

  • Vad är syftet?

    Det första du ska tänka på är varför du vill skapa ett event. Tänk på vad du själv känner saknas eller behövs mer av. Tänk också på målgruppen och var så specifik som möjligt.

    Till exempel om du vill skapa ett event för en streetdance tävling för tjejer och ickebinära personer* 16-20 år.

    *ickebinära personer är personer som identifierar sig bortom, mellan eller med båda könskategorierna “tjej/kvinna” och “kille/man”.

  • Samarbete

    När du vet vad för typ av event du vill arrangera är det viktigt att tänka på vilka fler som kan vara med och samarbeta med dig.

    Det kan vara allt ifrån en organisation eller företag till andra personer som är verksamma inom området eventet handlar om. Vill du arrangera en konsert? Ta kontakt med skivbolag eller musiker som kan vara med!

  • Digital tillgänglighet

    Om eventet ska hållas digitalt, tänk på vilken plattform som passar bäst för eventets syfte och målgrupp. Om eventet består av samtal, kolla möjligheten för teckenspråkstolkning.

    Vill du arrangera ett digitalt live-event finns det plattformar som Youtube, Facebook och Instagram där en kan sända live.

  • Fysisk tillgänglighet

    Om eventet ska vara fysisk är det viktigt att platsen inte bara är rätt för eventets syfte och målgrupp men att den också är tillgänglig.

    Det innebär bland annat att personer med en funktionsnedsättning, någon som till exempel sitter i rullstol, ska också kunna vara med.

    Kolla upp tillgängligheten för där ni ska vara och se till att alla får ta del av den informationen.

  • Sprid eventet!

    Efter du har fixat samarbetspartners, har en plats och så klart datum för eventet, är det dags att sprida det! Sociala medier är ett bra sätt att göra det på, men ta också till vara på ditt nätverk av vänner och bekanta – var inte rädd för att be om hjälp!

    Tänk också på var målgruppen för eventet är någonstans och se till att information nås ut till dem där dem är. Till exempel på Instagram eller fritidsgårdar.

  • För mer inspiration, läs: